» مطالب » تکنولوژی » پیش بینی زودهنگام وقوع زلزله با کمک هوش مصنوعی
پیش بینی زودهنگام وقوع زلزله با کمک هوش مصنوعی
تکنولوژی

پیش بینی زودهنگام وقوع زلزله با کمک هوش مصنوعی

مهر 17, 1402 8

پیش بینی زودهنگام وقوع زلزله با کمک هوش مصنوعی

عده ای از دانشمندان در دانشگاه تگزاس الگوریتم جدیدی بر پایه‌ی هوش مصنوعی ساخته‌اند که ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته قبل از وقوع، پیش‌بینی می‌کند.

پژوهشگران موفق‌ شدند،  الگوریتم جدیدی بر پایه‌ی هوش مصنوعی توسعه دهند که بتواند در آزمایشی هفت ماهه در چین، ۷۰ درصد از زمین‌لرزه‌ها را یک هفته قبل از به‌وقوع‌پیوستن آن‌ها به‌درستی پیش‌بینی می کند. این دستاورد موجب امیدواری مردم شده است تا زمانی که فناوری بتواند به کاهش قابل‌توجه آثار مالی و جانی زمین‌لرزه کمک کند.

این هوش مصنوعی، توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین بر پایه‌ی مجموعه‌ای از داده‌ها توسعه داده شد. هوش مصنوعی به‌ صورتی تعلیم داده شد که بتواند جهش‌های ناگهانی در نمودار داده‌های بلادرنگ زمین‌لرزه را تشخیص دهد.

طبق بیانیه‌ی مطبوعاتی دانشگاه تگزاس در آستین، سیستم خلق‌شده توسط پژوهشگران قادر است ۱۴ زمین‌لرزه را در فاصله‌ی حدوداً ۲۰۰ مایلی (۳۲۲ کیلومتری) نقطه‌ی اصلی و با شدتِ تقریباً درست را، پیش‌بینی کند. این سیستم یک زمین‌لرزه را به اشتباه پیش‌بینی و هشت هشدار نادرست ثبت کرد.

هنوز مشخص نیست که رویکرد استفاده‌شده دانشمندان دانشگاه تگزاس در نقاط دیگری غیر از چین نیز جوابگو است یا نه. در هر صورت، نتایج آزمایش اخیر دستاوردی مهم در مسیر پیش‌بینی زمین‌لرزه با هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

به گفته استاد زمین‌شناسی در دانشگاه تگزاس، هوش مصنوعی جدید نشان می‌دهد هرآنچه که قبلاً غیرممکن بود، اکنون دست‌یافتنی است.

دانشمندان دانشگاه تگزاس می‌گویند در ناحیه‌هایی با شبکه‌ی ردیابی زمین‌لرزه نظیر کالیفرنیا، ایتالیا، ژاپن، یونان، ترکیه و تگزاس، هوش مصنوعی می‌تواند نرخ پیش‌بینی درست زمین‌لرزه را افزایش دهد.

پیش بینی زودهنگام وقوع زلزله با کمک هوش مصنوعی

هایفوتراپی
صورتی خوش فرم و جذاب داشته باشید-کلینیک پوست، مو و زیبایی الهیه-شماره تماس:09120043630

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

ashkan300

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×