» مطالب » تکنولوژی » عینک‌های مسدودکننده نور آبی خستگی چشم را کاهش نمی‌دهند
عینک‌های مسدودکننده نور آبی
تکنولوژی - عینک

عینک‌های مسدودکننده نور آبی خستگی چشم را کاهش نمی‌دهند

مرداد 29, 1402 8

عینک‌های مسدودکننده نور آبی خستگی چشم را کاهش نمی‌دهند

در این بررسی ۱۷ کارآزمایی تصادفی و کنترل‌شده که نزدیک به ۶۲۰ نفر از ۶ کشور دنیا در آن شرکت کردند مشخص شد که طبق نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه‌ی اخیر، به‌نظر نمی‌رسد که عینک‌های بلوکات بهتر از عینک‌های عادی بتوانند با فیلتر‌کردن نور آبی، خستگی چشم ناشی از خیره‌شدن به صفحات نمایش دیجیتالی را کاهش دهند.

تولیدکنندگان عینک‌های فیلترکننده نور آبی اذعان دارند که این عینک‌ها طول‌ موج‌های کوتاه‌تر یا آبی نور مرئی را مسدود می کنند و به همین دلیل می‌توانند میزان شفافیت بینایی افراد را افزایش دهند و باعث کیفیت خواب آن‌ها شوند؛ ولی تحقیق اخیر نشان می‌دهد که این عینک‌ها احتمالا تأثیر بسیار کمی روی وضوح بینایی افراد بگذارند یا حتی ممکن است هیچ تأثیری روی این موضوع نگذارند. همینطور، تأثیر عینک‌های بلوکات روی خواب افراد همچنان مشخص نیست.

نتایج اخیر باعث تعجب افراد عادی شده است؛ اما طبق گفته‌ی دکتر کوین ام. میلر، رئیس چشم‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، این یافته‌ها برای محققان دورازانتظار نبودند. دکتر کریگ سی، متخصص چشم در مؤسسه‌ی چشم‌ کول، هم بیان کرد: یافته‌های جدید بدین‌معنی نیست که تصور کنیم فیلترکردن نور آبی برای چشم‌های ما مضر است و تنها باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این کار انتظارات ما از کاهش خستگی چشم را برآورده نکند.

عینک‌های مسدودکننده نور آبی
عینک‌های مسدودکننده نور آبی-سایت تازه های دنیای ما

عینک‌های مسدودکننده نور آبی خستگی چشم را کاهش نمی‌دهند

به‌نقل از آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا (AAO)، ایده‌ی پشت طراحی عینک‌های بلوکات تا حدودی از مطالعاتی الهام گرفته است که در ظروف آزمایشگاهی و روی حیوانات انجام شده‌اند. طبق این مطالعات، نور آبی به کره‌ی چشم حیوانات آسیب می رساند. بااین حال، هیچ‌کدام از مطالعات پیشین تجربه‌ی مواجهه‌ی انسان با نور آبی را بازسازی نکرده‌اند که هنگام خیره‌شدن به صفحه‌‌نمایش ایجاد می‌شود. علاوه‌براین، تاکنون ارتباط واضحی بین قرارگرفتن در‌معرض نور آبی و آسیب شبکیه یا بیماری‌های چشمی کشف نشده است.

علائمی مانند تاری دید، سوزش یا درد چشم و احساس خستگی در چشم‌ها، هنگام استفاده‌ از کامپیوترکه باعث خستگی چشم می شود به این دلیل است که، افراد کمتر از حد معمول پلک می‌زنند و این موضوع خشکی چشم‌ها را به‌دنبال دارد. علاوه‌براین، تمرکز روی اشیای نزدیک به صورت، با انقباض ماهیچه‌های چشم عدسی چشم را خم می‌کند تا نور روی شبکیه متمرکز شود. این اتفاق چشم را زیر فشار قرار می‌دهد و در طولانی‌مدت می‌تواند به نزدیک‌بینی منجر شود.

طبق شواهد، قرارگرفتن در‌معرض نور آبی در ساعات عصر می‌تواند روند افزایش هورمون ملاتونین در انتهای روز را مختل کند و باعث به‌هم‌ریختن چرخه‌ی خواب و بیداری ما شود.ولی به‌‌گفته‌ی AAO، به استفاده از عینک‌های بلوکات برای رفع این مشکل نیازی ندارید و کافی است که پس از تاریک‌شدن هوا، نور صفحه‌ی نمایش خود را در حالت تاریک قرار دهید و بین یک تا دو ساعت قبل از خواب هم از نمایشگرهای دیجیتال استفاده نکنید.

مطالعه‌ی جدید نیز از AAO حمایت و اعلام می‌کند که عینک‌های بلوکات ارزش خرید ندارند.

لورا داونی، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه هم معتقد است که بررسی‌های او و دیگر محققان استفاده‌ی افراد بالغ و سالم از عینک‌های بلوکات را برای کاهش خستگی چشم تأیید نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که، مطالعات جدید محدودیت‌هایی نیز دارند، به عنوان مثال، تعداد کمی از شرکت‌کنندگان در آن‌ها حضور داشتند (بین ۵ تا ۱۵۶ نفر) و دوره‌ی زمانی بررسی‌ها نیز بسیار کوتاه بود (کمتر از یک روز تا حدود ۵ هفته). به‌عقیده‌ی داونی، محدودیت‌های مطالعات اخیر باعث شده‌اند تا نتوان به‌درستی مشخص کرد که آیا عینک‌های بلوکات ممکن است مزایای زیادی در درازمدت داشته باشند یا خیر.

تزریق چربی به صورت
در عرض بیست دقیقه صورتی پر و جذاب داشته باشید-کلینیک پوست، مو و زیبایی الهیه-شماره تماس:09120043630

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

ashkan300

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×