» مطالب » تکنولوژی » امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص می دهد
امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص دهد
تکنولوژی

امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص می دهد

آبان 15, 1402 10

امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص دهد

ابداع یک فناوری که می‌تواند تنها از طریق امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص دهد.

دانشمندان علم کامپیوتر توانسته‌اند با بهره‌گیری از امواج وای‌فای (اینترنت بی‌سیم خانگی) حرکت افراد در داخل خانه را ردیابی کرده و همچنین متون را از آن طرف دیوار بخوانند.

در این نمونه فناوری، تیمی از پژوهشگران در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ آمریکا یک شبکه عصبی عمیق ایجاد کردند که به صورت دیجیتالی حضور بدن انسان را فقط با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای تشخیص داده و آن را ردیابی و مکان‌یابی می‌کند.

این فناوری تازه بر مبنای اصول مشابه با فناوری رادار کار می‌کند. حسگرهای متعددی نحوه انعکاس امواج وای‌فای را در گوشه و کنار اتاق تشخیص می‌دهند و زمانی که این امواج در نتیجه تداخل با یک جسم دیگر، مانند راه رفتن انسان، قطع شدند ثبت می‌شوند.

سپس این داده‌ها از طریق یک الگوریتم یادگیری ماشینی پردازش شده و در نهایت تصاویر دقیقی از بدن انسان در حال حرکت بدست می‌آید. محققان در مقاله خود نوشته‌اند: «نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مدل ما می‌تواند با تنها استفاده از سیگنال‌های وای‌فای، حالت متراکم سوژه‌های متعدد تخمین بزند».

در حالی که برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که این فناوری آزمایشی موجب مزاحمت می شود و یا ممکن است به کار جاسوسان بیاید، تیم سازنده معتقدند که این فناوری در مقایسه با دوربین‌ها «حریم خصوصی» را رعایت می‌کنند.

با توجه به گفته های آن ها، الگوریتم ابداعی فقط قادر است فیزیک کلی بدن را تعیین کند، نه ویژگی‌های دقیق صورت و ظاهر افراد را، در نتیجه می‌تواند راهی نظارتی با حفظ درجه‌ای از ناشناس بودن را ارائه دهد.

در مقاله‌ی نوشته‌شده آمده است: «این فناوری می‌تواند برای نظارت بر وضع افراد مسن در خانه یا شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه استفاده شود.»

همچنین محققان در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا در پژوهشی دیگر نشان داده‌اند که می‌توان از سیگنال‌های وای‌فای برای بازسازی اجسام هندسی (حتی از پشت دیوارها) استفاده کرد.

محققان از طریق فناوری مشابه، سیگنال‌های وای‌فای را از پشت دیوار ساختمان دریافت کردند و توانستند با استفاده از آنها شکل حروف الفبای سه‌بعدی را نیز بازسازی کنند.

امواج وای‌فای حرکت فرد را از پشت دیوار تشخیص دهد

زاویه سازی صورت
صورتی خوش فرم و جذاب داشته باشید-کلینیک پوست، مو و زیبایی الهیه-شماره تماس:09120043630

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

ashkan300

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×